Eye tracking analyse – produkter på hylder

Eye tracking analyse – produkter på hylder

Styr(k) din markedsføring med teknologi og data

Hylderne i supermarkederne er proppede med forskellige varianter af specialøl, og konkurrencen er hård, så hvad skal der til for at skille sig ud og fange forbrugerens opmærksomhed? Når specialøllene sættes på hylderne i supermarkedet, er det bl.a. øl-etiketterne, som er med til at tiltrække opmærksomhed fra forbrugerne. Med en eye tracking analyse af produkter på hylder, kan vi skabe ny viden om forbrugernes præferencer.

Hvordan skaber man en inspirerende etiket, som kan fortælle om øllens indhold og samtidigt sikre mest mulig opmærksomhed fra forbrugerne? Det var udgangspunktet for et pilotprojekt, som – med udgangspunkt i bl.a. eye tracking, skulle gøre os klogere på forbrugeradfærd.

Eye tracking og AIDA modellen – med et twist

Med eye tracking bliver vi klogere på, hvad det er forbrugerne ser – og hvad de overser. Vha. teknologi kan vi afkode øjnenes bevægelsesmønstre, og derigennem skabe data til optimering af alt fra hjemmesider, printet materiale – og ja, øl etiketter.

Eye tracking er en kendt og afprøvet metode inden for markedsføring, og skaber data, hvorpå vi kan optimere produkter og løsninger – med udgangspunkt i kunderne!

Læs mere om eye tracking her

Inden for traditionel markedsføring kender mange AIDA modellen. Med eye tracking lægger vi især vægt på ”A” og ”A” – hvordan får vi skabt mest mulig ”attention”, så det kan lede til størst mulig ”action”. Dvs. lægger respondenterne mærke til øl-etiketten, er der større sandsynlighed for at de husker øllen, og forhåbentlig vælger denne i en købssituation.

Med eye tracking får vi adgang til en række ubevidste data fra den enkelte respondent. Ved at analysere dataen kan vi blive langt klogere på forbrugeradfærd og –præferencer, og derigennem optimere øl-etiketterne. – citat: Maria Tipsmark, NeuroLab

I testen arbejdede vi bl.a. med at finde de øl, som respondenterne:

  • Lagde mærke til hurtigst (korteste tid)
  • Som respondenterne kiggede på i længst tid
  • Som havde flest genbesøg (respondenten ser på samme øl flere gange)

Etiket med power – resultater

Og hvad skal der så til for at skabe en etiket med power? Ud fra testen er der nogle klare retningslinjer og konklusioner.

  • Farver og kontraster: Vil du skille dig ud på hylden så tænk i farver og kontraster. På baggrund af testen, ses det klart, at respondenterne først fokuserer på farver som skiller sig ud på hylden. Det kan både være mørke, mættede farver, ligesom gul og hvid giver god respons hos respondenterne.
  • Indram dit budskab og produkt: Overvej en markant form og tydelig indramning om det du gerne vil have skal ses. På denne måde kan du hjælpe til med at guide forbrugernes blik til det vigtige – dit budskab
  • Tjek dine konkurrenter: Hvilke farver findes på hylden allerede. Overvej muligheder for at skille dig ud (og samtidigt understrege indholdet i flasken).
  • Form og figur: Er du mere til en etiket som omfavner hele flasken, overvej da om en lys baggrund kan bruges – især gul og hvid. Det giver respondenten ro til at se og læse dit budskab.

Bliv klogere på, hvordan dit produkt klarer sig på hylderne. Kontakt os på tlf. 29720340, så fortæller vi mere om mulighederne.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *